mandag 29. desember 2008

Dubai - ikke bare plastikk

mmm burgere! Jeg kan ikke si jeg er like skuffet lenger. I dag hadde jeg 3 burgere og litt falafel bare for å veie opp for gårsdagen uten burger eller falafel. Føler meg litt teit som reiser ut i verden og spiser burgere.. Men så sover jeg også på hotell og kjører taxi. Så verken jeg eller Sissil kan si turen har begynt ennå. For meg begynner den vel i Tanzania, men for Sissil begynner den i Brasil, første stopp i Sør-Amerika. "Sør-Amerika" har svaret vært de siste månedene når folk har spurt om hvor vi skal. Så det er vel egentlig her turen begynner. Jeg gleder meg, selvom det sikkert blir bokser med bønner isteden for burgere! I dag sto vi opp seint, for seint tenkte vi når vi våknet. Men det viste seg å være feil. Vi har fått utrolig masse i dag og det virker som om vi sto opp 8. Vi gikk ut døren fra hotellet og fant fort ut at ikke alt var like plastikk i Dubai. Vi bor i Deira, en bydel som ikke er så bygd ut som f.eks Jumeira og omegn! omegn, rått ord! Vi trodde vi skulle treffe på gigantsike bygninger og syke ting over alt, men vi vandret innover små søte arabiske gater med maange telefonbutikker, gatekjøkken og hårstylistbutikkerting. Sistnevnte har ingen vinduer, alt er dekket til med reklame slik at ingen kan se inn. Vi tok turen innom og så raskt jeg viste hodet mitt innforbi sa de at jeg måtte gå. Her var det kun damene som fikk lov å være.. Vi vandret bort til et lite kjøpesenter/hotell ved navn Galleria/Hyatt hvor det var en liten ice skating range midt inne i kjøpesenteret. Fancy! Sissil hadde lest i et blad om et vannland hvor en tok en rysjebane som gikk under vann hvorr en kunne se hvithaier! SYYYKT! Så vi spurte oss rundt og etter langt og lenge og lenge om langt fant vi ut at det måtte være på Atlantis på palme 1. Vi busset deretter ut til stammen av palme 1, videre innover gikk det ingen busser. Vi bestemte oss for å prøve å gå ut, men endte til slutt opp i taxi. Det var ikke så bebygd der ute som vi skulle tro, det eneste som lå der var apartments, villas og Atlantis hotell. Vi gikk inn blant mange dyre klesbutikker og restauranter og fant ut at innganen til vannlandet kostet 600kr og hadde stengt! Bummer! Jeg hadde gledet meg hely sykt! Hvithaier for faen! Blir nok mange av dem på turen, bare ikke utfor glasstunneller. Kommer til å dø av sjokk hvis jeg ser en finne når jeg bader i f.eks Brasil! Så jeg fant ut at jeg skal henge på stranden, med en bøtte som Sissil fyller med vann og kaster over meg, så slipper jeg å kanskje bli spist av hai.. På vei hjem slapp bussen oss av et stykke fra hotellet og vi vandret gjennom mange bakgater, noe vi ikke hadde gjort i f.eks Rio! Vi gikk forbi en veldig liten cafe hvor en liten gjeng satt å røykte shisha! Vi gikk inn og spurte hvor mye det kostet og prisen steg etter hver person som sa den. Føler noen prøver å lure penger ut av oss? Vi satt der en stund og ble servert te og røykte drue-shisha. Vi ble kjent med en Somalier som hadde kjørt tungtransport i Norge i 5år, men kunne ingenting norsk. Koselig fyr som spanderte te på oss. Det gikk en mystisk liten trapp opp til overetasjen hvor det kom ned afrikanske jenter etter litt og litt. Vi spurte somalieren hva det var og han sa det var en vip hvor prisen var dobbel for å røyke. Når han sa det begynte han å diskutere med damen som serverte oss. Vi tror muligens det var en litt spesiell vip og lo ganske godt da vi dro derfra.. I morgen skal vi på Dubai city tour, selvom vi har vært rundt og sett Burj Al Arab og Palme 1 i dag, så er det på en måte cruical å se alt.. Så skal vi på desert safari, hvor vi skal grille, boarde på sanden og masse annet random turist greier. Blir kool!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar