mandag 29. desember 2008

Reisen til Dubai


Klokken er 03.00 om natten, 00.17 i Norge. Vi er i Dubai, De forente arabiske emirater eller noe sånt. Jeg ligger på senga og spiser rosiner fra en pose med noe som ligner på gløggmix, som Sissil har tatt med seg hjemmefra. Rosiner og mandler. Jeg skipper mandlene og spiser heller bare opp alle rosinene mens Sissil dusjer. Håper det går bra! Jeg er ganske skuffet her jeg ligger og skriver. Vi kom til hotellet - ja, vi sover på hotell, ikke på flyplassen. Var heldig og fikk 3 netter på hotell i Dubai av mamma og pappa til jul. Selvom flyplassen var gigantisk og den fineste flyplassen jeg noen gang har sett, så er jeg glad for å ha et hotellrom. Gulvene av marmor så ganske harde ut å ligge på. Men tilbake til skuffelsen. Vi kommer inn på rommet og leser litt turist brosjyrer hvor de reklamerer for f.eks desert safari! Jeg stopper opp og smiler; Desert Safari, blablabla, sand surfing, BBQ dinner - veg/non veg! Fantastisk! Ikke nok med det, jeg ser videre. De har reklame for en indisk restaurant med navn Rajdhani. Under står det med liten skrift: Authentic vegetarian thali since 1947! Fantastisk!! Og for å toppe det hele åpner jeg 24hour room service katalogen og leser: Vegetable burger, nuggets og flere andre arabiske retter; noen kjente, noen ukjente. STOKED!! Når vi er på hotell i Dubai, må jeg nesten unne meg vegetarian roomservice midt på natten! Jeg ringer ned for å bestille nuggets. Den slakkeste mannen jeg har hørt tar telefonen og sier: "room service". Jeg sier "Hi! I would like to årdår some vegetable nuggets". "We dont have nuggets". "Then ill have the vegetarian burger". "Chicken? Beef?". "No! Vegetarian!". "Sorry, we dont have that". "Do you have anything vegetarian?". "Only vegetarian sandwich!" "No thanks!" sier jeg og legger på . Jeg kan ikke gå fra å skulle ha burger eller nuggets til en sandwich.. Æsj! Så her ligger jeg altså på senga og spiser rosiner.. Skuffende å gå fra hvertfall 1 og en halv side med vegetar mat til en jævla sandwich..

Nok om mat og skuffelse! For å fortelle en liten hemmelighet så er jeg egentlig ikke så skuffet, synes det er dødskult at di har burgere o.l på menyen!

Vi har reist i hele dag, vi begynte i oslo kl 4 i morges og har flydd innom Wien og Kairo. I Wien var det bånngass til neste fly, mens i Kairo måtte vi vente 4 timer på flyet. På flyet til Kairo satt vi ved siden av en egypter ved navn Remy eller noe sånt. Han hadde studert i North Carolina og akkurat fått seg en MBA i Management og hadde ikke vært hjemme på 4 og et halvt år. Han gledet seg sykt mye og virket som en ganske hyggelig fyr i begynnelsen. Men begynte å bli ganske irriterende når han pushet på oss maten sin og kommenterte alt under filmen de spilte av under flyturen. Han snakket også om hvordan han hatet pass, grenser, visum, staten osv. Det tar fra oss friheten! Noe jeg absolutt er enig i, men ikke sa noe om, bare nikket. Siden mamma har sagt at jeg ikke må diskutere politikk på turen. Plutselig tar noen jævler organene mine.. Hater når det skjer!


Det var spennende å se pyramidene igjen fra flyvinduet idet vi fløy innover Kairo. Høyblokker så langt som øyet kunne se var det også. Masseproduserte bygninger, mange av den var helt like, hvertfall oven i fra. Jeg har aldri insett at Kairo er en såå stor by, men det føltes som det tok en evighet å fly gjennom den. Kan se at den er verdens mest forurensede by. Husker godt når Birgitte skulle snyte seg og det kom ut svart.. Kairo er og virker som en spennende by. Det er vel 2 år siden jeg var i Egypt og da var jeg ikke særlig mye i Kairo. Kunne godt tenkt meg å ha et par dager her også.. De 4 timene på den lille flyplassen i Kairo var ganske kjedelige. Sissil lekte seg med speilreflekskameraet sitt og latet som hun tok bilder av meg og vannflasken sin, mens hun egentlig tok bilder av folk med burka og skjortel.

Flyet til Dubai er det største flyet jeg har flydd med. 3-4-3 seter opplegg. Skjermer på hvert sete og syyykt med kanaler og nye filmer, radio, spill, informasjon om dubai osv. Satt å hørte på Metallicas nye album mens jeg sjekka ut hva man kan gjøre i Dubai! Sweet! Etter det så jeg Kung Fu Panda, men sovna.. Noe jeg gledet meg masse til var å fly inn til Dubai om natten, jeg regnet med å få se "verden", "palme 1 og 2", Burj Al Arab osv. Men så ingenting, bare en del andre høye bygninger og masse lys. Kult nok!
Flyplassen var som sagt, sykt fin og det tok en evighet å komme seg til baggage claimen. Her var det på igjen med sekkene og bånngass til hotellet. Bånngass med taxi, skal si vi begynner turen luxus-style! Etter mange perfekte bygninger, biler og mennesker la jeg merke til at det var helt musestille når vi satt i taxien. Ingen lyd fra trafikken. Helt sykt! En plass med så mye trafikk hadde jeg forventet et ilder av tuting og kjefting, men her var det ikke en lyd! Hele plassen virker som en lekeby, noe det nesten er. Alt er perfekt her, kanskje for perfekt for min del. Det blir kanskje som å leve i en fantastiverden. Nå skal jeg legge meg og er klar for å få en hel masse inntrykk fra lekebyen Dubai i morgen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar