fredag 10. april 2009

Paaaaaaaaaaanamaaaa


Det var endelig klart for Panama og Bocas del Toro, hvor alle de fine strendene en ser fra Panama skal ligge! Woha!
Men fikk vi sett så mange strender? Nei, ikke egentlig. Vi så en! Med en syk rip current. Folk ble hentet med båt etter å ha drifta så langt bort.
Grunnen til at vi ikke fikk sett mer en en strand, og sykt mye jungel da vi gikk oss vill da vi skulle finne den, var at vi tok dykkerlappen her! Oh yeah, thats right! Im certified!
Det eneste vi gjorde var å gå til supermarkedet rett over gaten, bort til dykkeskolen, hjem og lese i hengekøyene med utsikten over havet. Kjipt! Men selvom det ble mange timer lesing, ble det også mange 100% tester. Oh yeah!
Vi bodde på Isla Bastimentos, en liten sjarmerende øy like utenfor Bocas. En kan bare komme seg her ved hjelp av vanntaxi. Disse kjører langs kysten og stopper hvis du står på en av de mangfoldige bryggene, hvert hus har en.
Det er ingen biler her, bare en liten cementsti som går gjennom landsbyen hvor den yngre generasjonen henger ut med sine brothas and cousins og keeper det real, de eldre sitter i gatene og spiller bingo og hundene løper etter deg om natta! En ikke så morssom opplevelse for Sissil..
De har faktisk et eget språk på denne lille øya, for meg høres det ut som en blanding av spansk og jamaica-engelsk! Så sykt gangstah det høres ut! En av våre bekjente sa en gang til oss og våre kanadiske venner "Yo cam ap en reach out!".. Vi holdt på å le oss i hjel! Vet noen som leser dette hva det betyr? Nei, ikke jeg heller..
Vi var her i 5 netter og dette hostellet, hjemmet, plassen eller hva jeg skal kalle det er den plassen jeg har følt meg mest hjemme på! Sykt koselig liten plass, med et skittent lite kjøkken, 5 rom, 2 hengekøyer og rett ved sjøen, selvom alt er rett med sjøen her.. Absolutt alle som bodde der på den tiden vi bodde der var seriøst noen av de hyggeligste folkene vi har truffet! Så det føltes som et hjem for oss i slutten. Nesten rart å gå fra det igjen.. Meeen vi dro og..

BAAAM! Panama City!
Another city? Ikke i det hele tatt!
Panama City har en god blanding av alt. Det blir ikke for fattig, for rikt, for turistisk, for ikke-turistisk, for nytt, for gammelt. Jeg følte meg litt som om jeg var en i en by jeg kan kalle hjem. Det finnes deler med den typiske mellom-amerika følelsen og deler som føles mer som en storby og deler som føles som en passelig stor by.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men det var en fantastisk by. Og fantastiske mennesker! En by er ingenting uten menneskene som bor i den. Folk her var så utrolig interessert i å hjelpe, vite mer og bare slå av en prat uten å ville noe mer, ingen skulle selge oss noe! Det er så uvanlig etter å ha reist gjennom Sør-Amerika. Den eneste plassen det er lignende forhold er Cuba. Mennesker på bussen, busstasjonen, gaten, på benker i mørke deler av gamlebyen, på tur med hunden. Over alt! Gi et vennlig smil her og du får garantert et stooort tilbake! Dette hadde jeg faktisk ikke trodd.

Vi gjorde stoppet vårt her til 1 dag, fra morgen til kveld. Noe som føles litt trist nå som jeg sitter på bussen tilbake til Costa Rica! Den beste veganmaten rett over gaten! Buffet med bare masse soymeat. Amazingly cheap og. Har selvfølgelig tatt med meg et kilo på bussen.
Vi besøkte Panama-kanalen! Det var ganske fresht å se på. Syk forskjell på vannhøyden på de forskjellige sidene av slusene.. Rart! Da vi skulle gå fikk vi hike av en Panama-kanal-båt-dirigent-sjef ting og den eldre slektningen som var på besøk. De hadde begge reist rundt i hele verden, både på land og sjø. Den eldre personen som var fra El Salvador, men bodde i Canada hadde vært i Oslo og han andre kunne banne på norsk! Vi fikk en kjøretour gjennom den gamle militærbasen som ligger rett bortenfor kanalen. Kult å få det inkludert i hiket! Det var hvertfall en overraskende gøy tur og mennesker. Vi dro deretter til den 2. gamlebyen, ikke den aller første som ligger litt lenger borte og er bare ruiner. Her fant jeg den beste spotten ever! Fine bygg, gamle ruiner, en strand, utsikt over hele byen og alle skyskraperne, båtene fra kanalen og masse palmer, blomster, benker og en fontene! Aaaaw! Perfekt! Hvis jeg en gang i framtiden får meg en girlfriend skal jeg lett ta henne med hit for solnedgangen. Høhø! Amazing!

En ting som bør nevnes om Panama er bussene! Dette er de kuleste bussene jeg har sett i hele mitt liv! Det virker som det er gamle skolebusser fra USA eller noe. De blir så stappfulle av bare lokale og en betaler 25cent når en går av. De blir pyntet opp av sjåføren med klistermerker over alt! På innsiden og utsiden! Det ser ut som sirkusbiler som har vært med i en dårlig 80talls panama versjon av pimp my ride! Fluffy rosa pels, neonlys så det holder, bånngass musikk og masse speil. Skulle tro det var partybusser! Hvis du skal ut i Panama kan du faktisk bare sette deg på en slik buss og la deg forføre, eller ikke, hvis du foretrekker det?

Jeg vet det ble mange utropstegn(!) her, men Panama fortjener faktisk alle utropstegnene og kanskje to til!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar