fredag 16. januar 2009

Zanzibar


Chill, chill, chill! Det er det som skjer på Zanzibar!
Og at folk har rare navn.. Han som selger billetter til Booze Cruise (som er en trebåt som seiler langs stranda i et par timer og en får gratis drikke) kaller seg hvertfall for TIGER.. En annen som selger billetter til fisketurer kaller seg for DOC SMARTASS! Det må være det beste navnet ever! Hahaha! Han vet sikkert ikke hva det betyr engang..

Som sagt er det chilling som gjelder på Zanzibar og vi har fått lært mange gode chilletriks av den ene nederlenderen som står opp, spiser frokost, tar seg en Gin&Tonic, legger seg i sofaen, leser litt og sover hele dagen. Det beste trikset må være når han skal betale for Gin&Tonicen, da tar han opp en seddel fra lommen, krøller den og kaster den bort til kelneren, slik at han skal slippe å reise seg! Fantastisk!
Det eneste som ikke har vært så chill er at vi har måttet skifte rom hveeer dag vi har vært på Zanzibar.. Ganske plagsomt egentlig!

En eller annen dag fant vi ut at vi skulle dra på en Spice Tour, siden Zanzibar kalles Spice Island..
Spice Tour liksom, jeg så for meg at dette skulle være en liten tur i Stone Town hvor vi gikk rundt på et marked og luktet på litt krydder, men det var det ikke i det hele tatt.. Det hadde kanskje blitt det hvis vi hadde kastet oss på det billigste tilbudet fra en taxisjåfør som ville ta oss med på touren. Heldigvis hoppet vi av i Stone Town og gikk innom et travel agency og kjøpte touren her.
Hverken jeg eller Morten hadde fått spist frokost denne morgenen, så vi stoppet på veien og sjåføren kjøpte pommes frites med saus til oss fra en stand på gaten.
Vi fikk det servert i en svart hundebæsjepose! Delikat!

I Stone Town hoppet jeg, Sissil, Morten, Reol og Gido hoppet inn i vanen og dro av gårde. Første stopp fikk vi se huset som David Livingstone bodde i da han var på vei hjem fra Sør-Afrika og fikk oppløst slaveriet. Neste stopp var et gammelt palass før vi dro videre opp og inn i the spice farm, som egentlig var en jungel.
Her trasket vi rundt og fikk se, smake og lukte på utrolig mange forskjellige frukter og krydder! Det var også en ekstra person med i tillegg til guiden, han lagte suvenirer til oss etterhvert som vi gikk. Han laget først og fremst en kurv til Sissil hvor hun kunne ha med krydder og fruktprøver som vi fikk utdelt etterhvert. Han laget også hatter, slips, smykker og vesker til oss.. Dette var en helt fantastisk tur! Alt annet enn hva jeg hadde forventet!
Da vi kom inn i Stone Town følte jeg meg ganske dum som gikk rundt med en hatt og slips laget av blader.. Så jeg bestemte meg for å selge dem til den første og beste av de uendelige selgerne som går rundt i gatene og skal selge deg alt slags tull! Jeg tror han ble ganske satt ut da jeg begynte å gi han priser og ville bytte mot ting han hadde..
Han sa de kom til å bli brune i morgen, men da sa jeg at han kunne male dem i favoritt fargen hans slik at de beholdt sin glans!
Men det ble til at jeg til slutt ga hatten og slipset bort mot at jeg fikk tatt et bilde av han. Haha! For en dust med slips og hatt laget av bladet liksom..

En siste ting jeg må ta med fra Zanzibar, utenom at det er utrolig stjerneklart og at Vegard fikk ryggen smørt med solkrem av den ekleste og sykeste bestemora jeg har truffet, er at jeg ble låst inne på rommet..

Jeg, Sissil og Solvår hadde vært å spist lokal mat meg noen utrolig hyggelige masaier. Plutselig måtte jeg gå litt før de anddre fordi jeg måtte på toalettet og gikk ned til rommet og satt der og presset med musikk i ørene..
Da jeg kom ut fra badet og skulle til å gå ned til de andre som satt i baren, fant jeg ikke nøkkelen.. "Rart" tenkte jeg, prøvde å åpne døra, den gikk ikke opp.. "Hva skjer?".. Jeg gikk bort til vinduet for å klatre ut der, men der var det hiblede meg gitter foran! Hva skulle jeg gjøre? Jeg prøvde å skru av låsen med lommekniven, men skruene var så utrolig stae at de heller ville bli ødelagt enn å kommme ut! Bastards!
Jeg satt der innelåst i en liten hytte uten å komme meg ut.. Dere aner ikke hvor syyykt lite MacGyver jeg følte meg akkurat der og da!
Så etter en time eller noe ga jeg opp og gjorde meg klar for å sove.. Da kom plutselig Solvår inn! æææææææææ
Hun hadde gått inn på rommet mens jeg var på toalettet.. Lyset var på og nøkkelen lå på benken og fremdeles hadde hun gått ut og låst døren.. ER DET MULIG?! Haha!
Så på resten av Zanzibar oppholdet vårt, gikk jeg bare på offentlige toalett for å slippe å bli låst inne på rommet while i was doing my business..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar