søndag 29. mars 2009

Galapagos Islands


Galapagos! Dette er lett en av de beste plassene jeg har vært, hvis ikke den aller beste!
Etter å ha landet ble vi tatt på en liten busstur ned til havna hvor båten vår lå. Da vi kommer ned til havna ligger det maaange sjøløver og sløver i skyggen! Både på benkene og på bakken. Andre løper opp og ned til vannet og tar seg en dykkert! Ved siden av sjøløvene ligger det et par svarte sjø-iguanaer som faktisk bare finnes på Galapagos!
Vi blir tatt ut til båten vår, Golondrina, ved hjelp av gummibåt gjennom det klare vannet. Et fantastisk førsteinntrykk!
Vi kommer om bord på båten og får se lugaren vår, en bitteliten lugar med fine oppsatte håndklær på senga og et av de finere badene vi har sett på turen!
Båten vår er den minste i havna og det var bare 15 personer om bord! Jeg er glad vi ikke var om bord på en av de større og mer fancy båtene med mye mer folk. Det var bare masse hyggelige folk på båten vår og jeg tror alle fikk et mye kjekkere opphold enn personene på en av de større båtene.
Uansett, da vi kom om bord fikk vi vite at det nettopp hadde svømt en del store haier rundt båten! Uææ!

Vi var på Galapagos i 5 dager og 4 netter og dagene bestod for det meste av en guidet tur på en eller annen øy, snorkling og masse chilling! Guidet og guidet tur.. Vi hadde den beste guiden ever! Jeg tror aldri jeg har ledd så mye inni meg!!
Han satt å leste guide-bøker hver dag før vi skulle ut på noe. Hadde vi spørsmål hadde han aldri svar på det eller lurte seg bort med dårlig spansk! Som f.eks den ene gangen vi var i skilpadde-reservatet kom noen fra en annen gruppe bort og spurte veldig interessert "Oi! Se en fink! Hvilken type er det?". Guiden var utrolig chill og svarte "Nei, sei d!" Hahaha! Det var så sykt morsomt! Det er vel det en får når en bestiller en av de billigste turene! Mannskapet på båten var utrolig koselige og hjelpsomme da. Utenom han ene som maste hver dag vi var 1min for seine. Hadde lyst å hive han på sjøen! Gretne ånnas!

Dyrene her er helt fantastiske! De er ikke redde mennesker! En kan stå 10cm fra f.eks en fugl uten at den flyr vekk..
De har ikke utviklet frykt for oss slik som de har rundt om i hele verden etter mange tusen år mishandling utført av mennesker. Det er ikke noe de kommer til å utvikle heller, ingen som besøker Galapagos har noen interesse for å skade dem.
Det er mange morsomme dyr her.. Spesielt de mest kjente boobiene! Nazca, blue-footed og red-footed boobies. De blir kalt boobies for de ser ut og ikke minst oppfører seg som klovner. Jeg husker ikke sammenhengen mellom navnet boobies og klovner akkurat nå. Google it! De danser og går som klovner. Sykt morsomme!
Jeg så også en fugl som stod oppå en annen fugl.. Ja, faktisk!
Og Sissil fikk faktisk øye på en ugle nede i lavagrotter! Utrolig vanskelig å se eller finne dem. Guiden vår hadde ikke sett dem på 3 år og vennen hans hadde ikke sett dem på 10! Ikke rart det, de ser jo helt ut som steinene de henger ut rundt. Cred!
Det var også paringstid for frigattene, mennene sitter nede på bakken og blåser opp de knallrøde brystkassene sine så mye de kan. Når kvinnene flyr forbi skriker de helt sykt mye for å få oppmerksomheten deres. Til slutt klarer ikke kvinnen å motstå mannen lenger og så blir det babies.
Ser sykt morsomt ut når de har blåst opp brystet, men har tatt ut luften, det er en stor rød pose som henge under haka deres..

I sjøen fantes det også mange kule dyr! Sjøløver og fur-seals (pels-seler?) svømte som torpedoer og lekte rundt i det krystallklare vannet eller lå å slakket på en stein ved vannet.
Et av de mest spennende dyrene var pingvinene, det er de eneste pingvinene i verden som bor i tropisk klima! De er bittesmå og kjempesøte. Jeg så faktisk bare to stykker! Men fremdeles..

Som sagt ble det en del snorkling og jeg har ikke snorklet på mange år! De første 15 minuttene i vannet var helt forferdelige. Det var så unaturlig.. Svømme rundt der og ikke få vann i snorkelen og samtidig være komfortabel med alle fiskene under vann. Vi har jo tenkt på å ta dykkerlappen. Men akuratt i disse minuttene var det helt utenkelig at jeg skulle ta noen dykkerlapp! Men etterhvert ble jeg vandt under vann og det ble dødsgøy å snorkle rundt og se på alle de spesielle fiskene som fantes her! Hell yeah, det blir dykkerlapp i enten Panama eller Nicaragua! Woha!
Jeg så seriøst så sykt mange forskjellige, rare og fargerike fisker. Trumpetfisken eller hva den nå heter var utrolig rar! Jeg så også maaange forskjellige typer rokker, jeg må innrømme det var litt skummelt i begynnelsen, men etterhvert var det utrolig gøy å svømme blandt dem. Jeg var gira på å se manta rays! De blir opptil 7 meter og skal være ganske vanlige i Galapagos. Meeen nei.. Snorklingen var ikke dårlig av den grunn.
Hammerhaier!! 10-12 av dem! Rett under, mot den mørkere delen av sjøen! uææ!
"Pust rolig!" sa jeg til meg selv! Dette går bra.. Jeg må si jeg følte meg ganske trygg med så mange personer runt meg.
De forsvant fort igjen og det var tilbake til å se på rokker og fisker.
Jeg fikk øye på hammerhaiene 3 ganger til.. Det var helt utrolig! Fikk sett dem nært hold, veldig nært hold. De var stoooore!
Da ene stod, eller fløyt jeg og Sissil og snakket bittelitt med hverandre gjennom snorklene. Ble egentlig bare mumling..
Kom det plutselig 3 stk under oss, rett under føttene! Insane! De skal visst ikke være farlige hvis det ikke er blod til stede. Men jeg hadde ripped up storetåa mi på vulkansteiner tidligere på dagen.. Kanskje ikke så lurt å snorkle, men jeg har fremdeles hele foten min!

En annen dag vi snorklet traff jeg på en sel og følgte etter den litt bort fra reefet! Plutselig var ingen rundt meg, og sikten var ikke så klar. Selen forsvinner og plutselig ser jeg hiblede meg en hai i horisonten! Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg gjorde det beste jeg kom på der og da: Stikke hodet over vannet! Haha!
Sykt ånnas! Heldigvis var det bare en white-tip shark. Selvom den var ganske stor var den ikke farlig! Som de fleste dyrene på Galapagos! Peaceful! Fett å se masse skilpadder rundt om og!

Det virker som nordmenn har vært ganske all over Sør-Amerika.. Gjort noe bra og noe dårlig..
For eksempel dro de med seg Norwegian Rats da de kom for å drive med gårdsbruk.
Det endte med at 2 typer andre rotter som bare fantes på Galapagos ble utryddet! Way to go ånnaser!

Den ene kvelden satt vi på dekk og så på solnedgangen, nok en gang. Sykt ekkel jeg høres ut!
Uansett var det rokker som hoppet opp av vannet, og plutselig kom en hel haug delfiner og svømte med båten i 30min.
Det var helt fantastisk!
Galapagos var ganske nært mitt bilde av paradis..
Jeg er så glad for at vi valgte å bo på en båt på Galapagos! Hver dag våknet vi til en ny destinasjon med skinnende sol og klart vann med fisker rundt båten og alltid en strand eller en fin øy i siktet.















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar