søndag 29. mars 2009

Midt i jungelen


Iquitos, byen midt inne i jungelen i Peru. Den kan ikke nås med bil, det går ingen veier. Den eneste måten å komme seg hit på er ved å fly eller ta båt!
Det første vi merket når vi skulle komme oss inn til byen fra flyplsasen var at det ikke gikk taxier, men motokars! Små mopeder med en liten vogn med plass til max 3 personer i.. Vi ble møtt av Pori som har gått sammen med Sissil på Hald. Hun jobbet et år i en barnehage i Kristiansand. Så hun kan litt norsk, som Nagib. I Iquitos hang vi bare ut med Pori og vennen hennes Leon, var en liten tur innom Restingaen hvor de norske fra Strømmestiftelsen jobber frivillig. Vi var også innom et reservat for sjøkuer eller noe sånt, vet ikke helt hva de heter. De ble utrydningstruet for bare et par år siden og finnes ikke så mange plasser i verden, selvfølgelig. Syyykt koselige dyr! De har ikke tenner og er vegetarianere. Vi koste med dem og matet dem og alle hadde hver sin liten flaske med melk. Jeg merket fort at jeg var nær jungelen. Biller på 5cm, de største maurene jeg har sett, masse forskjellig fisk, bl.a en som blir typ 2meter eller noe som svømte rundt i en liten dam.

Sissil ble matforgiftet, noe som ikke er første og heller ikke siste gang på turen. Bajs!
Dagen vi skulle inn i Amazonas-jungelen, selvfølgelig!
Så det ble ingen jungeltur, heller en tur på sykehuset hvor hun først ble diagnosert og bare sendt hjem, men vi kom ikke lenger enn til utgangen og 10 doturer før vi fant ut vi måtte gå inn til legen igjen. Hun ble liggende hele dagen og fikk endelig en skikkelig lege som faktisk hjalp hun. Hun fikk antibiotika og noen drikker med smak for å ta opp vesken bedre. Jeg fikk også! Wuhu! Siden jeg hadde vært syk bare et par dager før. Vi drakk mange liter av den jordbærsmakende vesken og ble fort bedre dagen etterpå!

Iquitos var en sykt koselig by, med alle motokarene og jungelen rundt. Vi så capoeira om kvelden, sykt fett! Bare lokale folk, ute på promonaden i sentrum.
Et problem med byen var maten og vi ble ganske fort lei av salat og å bli sendt videre fra restaurant til restaurant og bestille og sende tilbake..
De har ikke en gang bønner her, ingen vet egentlig hva vegetarmat er.. Jeg hørte opptil flere ganger "Jeg spiste vegetarmat en gang, rett her borte! Ganske god salat" KJEFTEN!
Akkurat som de ikke selger salat over alt, og akkurat som om du ikke spiser salat til de fleste rettene du spiser! Slutt opp! Eg vil ha skikkelig mat! Ånnaser..

Seint siste kveld spiste jeg og Sissil take away pizza på promonaden, siden restauranten stengte. Jeg ble overrasket! Dette er faktisk den beste pizzaen jeg har spist på hele turen! Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få den midt inne i jungelen!
Vi vandret etterhvert hjemover og gikk innom en typisk amerikansk diner for å ta en juice. Jeg blar gjennom menyen og med den dårlige humoren jeg har midt på kvelden sa jeg "ÆÆ!! Me tar oss ein burger".. Så ser jeg: VEGETARIAN BURGERS! Jeg måtte sjekke to ganger, vegetarburgere i jungelen?! Jaaa! Endelig! Jeg var dødsgira helt til jeg kjente etter og fant ut jeg var stappmett. Og hvor typisk var det ikke at dette var siste kvelden? Jesus! Her hadde de også Acai! Men jeg hadde allerede bestilt en juice.. Uflaks!









Belen
Vi ankom Belen etter en liten motokar tur på et par minutter. Dette er det fattige strøket i Iquitos, det er her markedene er og det er her du oftest blir ranet.
Det var fullt av folk i gatene da vi ankom. Pori følgte oss ned til havna hvor vannet begynte. Grønt vann fullt av søppel og fluer! Det luktet utrolig dårlig.. Vi gikk opp en liten trestige for å komme opp til plankene som førte deg mellom de forskjellige trebyggene. Etterhvert som vi kom lenger og lenger ut fra land ble vannet reinere og reinere, brunere og brunere. Små unger hoppet fra plankeveien og ned i sjøen. Det så ut som de koste seg. Vi ble ledet ned i en liten tynn trebåt som ble kjørt av 2 gutter på rundt 16år.
Vi kjørte utover elva, båten var på det minste 2cm fra vannoverflaten. Alle båtene var slik! Alle husene her ligger og flyter på vannet. Det er som en utrolig liten idyllisk landsby! Unger leker og bader, klatrer på husene for å komme seg over til naboen, båter som selger frukt o.l, båter som frakter folk inn til land, små toaletter lagt til utenfor husene.
Etterhvert så vi bare halve hus, hus som har sunket, hus som sto helt skjevt nede i vannet, men folk bodde fremdeles i disse skjeve husene.
Hvis noen skal noen plass må di klatre fra hus til hus, skal de lenger enn til naboen må de svømme eller ta i bruk båten.
Det er gratis å bo her, hvem som helst kan bygge seg et flytende hus på vannet. Ingen leie, ingen skatt, ingenting! Eneste de må betale for er strømmen. Ja, dee har faktisk strøm.
Strømnettet så gaaaanske skummelt ut. Stolper som står opp fra vannet med ledninger i lufta mellom husene. Det så ikke ut som en bra kombinasjon, løse ledninger og hus på vannet.
Det virker som folk har litt feil prioriteringer her ute i elva. Jeg så inn i et par hs, og ja, de har tv! De har tv, men mange har ikke reint drikkevann! Det virker som de heller vil drømme seg vekk med tv programmer og filmer enn å faktisk leve et sunt liv med rent drikkevann.
Det var det som skremte meg mest her, folk bruker vannet som toalett, bossdunk og fremdeles må de av og til bruke det som drikkevann. Hvertfall de fattigste! De har ikke noe valg. Og når de drikker det blir de selvfølgelig veldig syke. Ofte så syke at de dør! Jeg er sikker på at jeg hadde fått noen alvorlige sykdommer hvis jeg hadde drukket det vannet helt inne mot land. Det er rart at hjemme i Norge dusjer vi i drikkevann, mens her drikker de toalettvann. Så urettferdig kan verden være!








Nature Reserve
Siden Sissil va syk den dagen vi skulle ut i jungelen røyk den turen, så planen var å dra ut i jungelen den siste dagen, hvertfall en liten tur, siden vi tross alt er i en by midt i jungelen. Meeen, den siste dagen hadde vi plutselig ingen guide. Så reserveløsningen ble å dra i naturreservatet alle snakker så varmt om.
Om det er naturreservat eller zoo eller om disse var to forskjellige plasser ble aldri noen enige om. Det skulle være masse skog her og siden det var et naturreservat var jo det ok.
Så den siste dagen dro vi til naturreservatet sammen med Leon og Pori for å få en liten erstatning for jungelturen.
Etter en 40min kjøretur fra byen kom vi til naturreservatet og det stod NATURE RESERVE, bare på spansk på et stort skilt og bak det var det masse masse skog. Wuhu, tenkte jeg og betalte 6kr for å komme inn.
Jeg varndret nedover inngangen hvor det sto myter langs veggene og hva ser jeg?
BUUUUUUUUUUUUUUR, BUUUUUUUUUUUUUUUR og BUUUUUUUUR!!
Neeeeeeeei, hva gjør jeg her? Jeg har betalt penger for dette! Hvordan kan jeg la meg selv støtte dette?! Jeg ble forbanna og ville ødelegge for de 6kr jeg hadde betalt, mer jo bedre. Vi vandret rundt i parken i 2 triste timer.. Triste timer..
Jeg kunne like godt se hva som foregikk her når jeg hadde betalt di jævla 6 kronene.
Inne i parken så vi masse forskjellige søte små apekatter, anacondaer, bevere, jaguarer, pumaer, andre kattedyr, masse fugler, en rosa delfin og en masse andre rare dyr innelåst i bur..
Kult! Jeg har sett mange eksotiske dyr! Men har jeg egentlig det? Jeg har sett en jaguar gå rundt og rundt i buret sitt, på den samme stien for å prøve å leve etter sine naturlige instinkter ved å vandre rundt i den endeløse jungelen. En puma i et bur så lite at mennesker kunne fått klaustrofobi, jeg trodde det var et fuglebur, seriøst! Jeg har sett en rosa delfin i et lite basseng, sparke en ball opp av vannet dag inn og dag ut, for å underholde alle som kommer til parken. Jeg har sett en anaconda henge rundt halsen på mennesker uten å kvele de, som faktisk er det den gjør for å skaffe seg mat..

Så nei, jeg har egentlig ikke sett noen eksotiske dyr. Eksotiske på den måte at de er helt annerledes enn de dyrene som faktisk lever i jungelen etter sine naturlige instinkter. Dette er bare tull! Jeg vil heller se dyrene i sin naturlige habitasjon. Jaktet av en jaguar, se en sjelden rosa delfin i 2 sekunder i elva, eller bli kvelt av en anaconda!
Dette er uhumant! Ta fra dyrene sine naturlige instinkter og sperre dem inne i bur for å få dem til å underholde de besøkende i dyreparken.
Med mine 6kr bidrar jeg faktisk til fangst og domestikasjon av nye ville dyr.
Dette må være de 6kr jeg angrer mest på å ha brukt i hele mitt liv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar