søndag 29. mars 2009

Flytende øyer av dritt!


Jeg må si jeg gledet meg ganske mye til å se Lake Titicaca!
Da vi ankom Puno, Peru kom en dame opp til oss og ville selge oss en tur til de flytende øyene de har på Lake Titicaca. Det var ganske billig og vi kunne sove på øya med de innfødte. Vi takket lett ja, pakket om sekkene våre og dro ut til piren der båten gikk fra! Det var en god del folk på båten.
Vi kjørte utover og guiden vår fortalte ossss mye om Lake Titicaca og de flytende øyene av strå.. Det er faktisk ikke sommer i Lake Titicaca, bare regnsesong og vinter.. Trist! Etterhvert fikk vi øye på de mange og store stråøyene i vannet hvor det finnes små samfunn av innfødte.
Vi hoppet på land og vi kunne kjenne øya gynge. Ganske kult! Deretter fikk vi en demonstrasjon med guiden og Orlando, en innfødt, på hvordan øyene var bygd opp. Jeg husker ikke alt i meter og sånn nå, men det er hvertfall en god det flytende jord typ som de binder fast slik at de ikke plutselig bor i Bolivia, på andre siden av laken.
Deretter var det 3m med strå oppå. Alt var lagt av strå, også husene deres!

Etter dette hev alle som bodde på øya fram det de skulle selge, som om det ikke kom som en bombe.. Jeg hilste på Orlando og han spurte hvor jeg var fra. Norge, sa jeg! Det neste han sa var "please buy something, please!".. Javell, tenkte jeg! Får vel kjøpe noe av han. Jeg hentet penger i båten og kom tilbake. Da spurte han fader meg om jeg var fra Argentina.. Nei, din ånnas! Jeg hilste på deg for 2sek siden. Mongo!
Det luktet ganske mye turisme her. ALLE var usedvanlig tykke! Er det ikke vanlig for innfødte å være ganske tynne? Her ser vi bare hvor mye penger de tjener på turister. De gikk også rundt i de flotte antrekkene sine, i mange farger som dere sikkert har sett. Meeeen, selvfølgelig hadde de bukser under. Jeg må si jeg følte meg ganske ripped off.. Alt dette er jo bare iscenesatt. Så trist!

"Hvem vil ta stråbåten over til den andre øya??" Wuhu! Jada, hvorfor ikke?
Kult nok det. Nesten alle satt seg i stråbåten. Den var ganske stabil. Dattera til Orlando, som så ut som hun ikke hadde gjort annet hele livet sitt enn å spise, tok åra fatt og skulle få oss over. Damn, det gikk treigt! Den andre båten suste forbi oss.
Da vi hadde kommet halvveis, la hun fra seg åra og sa. "Jeg skal ha 30kr av alle, hvis ikke kjører jeg ikke videre." FYYY FAEN, tror jeg alle tenkte. Er det muuuulig?? INGEN hadde sagt noe om dette da vi ble spurt om å sitte på.
Hvis jeg hadde visst det hadde jeg aaaaldri satt meg i båten. Det hadde holdt med å bare se på den, det gikk jo drittreigt! Jeg driter i hvilket materiale båten din er laget av, din ånnas!
Noooo way, her skal vi ikke sove!! Noen betalte pengene da vi kom på land, ettersom alle sa de hadde pengene i båten. Selvom alle var ganske forbanna. Guiden fikk høre det! Jeg betalte ikke ut av prinsipp! En kan ikke bare gjøre sånn. Vi er ikke walking ATMs..

Vi hang ut på øya litt til vi satt oss i den skikkelige båten igjen.
Guiden lette etter 2stk som skulle sove der. Jeg trodde alle skulle sove der, men det var visst bare oss. Da guiden hadde gått på land for å leite sa vi det til resten av folkene at det var vi som egentlig skulle sove der. (Vi hadde ikke betalt ennå) Alle bare lo! Da guiden kom tilbake sa ingen at det var oss. Alle var egentlig ganske leie av øyene og syntes synd på oss hvis vi måtte ha sovet der. Er det rart?

Vi ble kjørt til byen, Puno og fant et hostell der. Gaaanske billig! Deretter gikk vi ut for å spise. Det er oppvarming til karneval her! Det skal faktisk vare helt ut februar! Vi gikk rundt i gatene og så på paradene! Vi så folk springe rundt med skumsprayer. Det tok ikke lang tid før vi var dekket i skum! Haha! Det var sykt morsomt egentlig! Først klarte noen å spraye skum rett inn i øyret mitt, den neste personen klarte å fylle opp det ene øyet mitt. Jeg fikk ikke ut alt før neste dag. Det var tog neste dag og, minnte gannske mye om 17.mai! Hehe! Så det er visst parades i de fleste byene hver helg! Ganske fresh! Håper vi treffer på mer parades!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar