fredag 13. februar 2009

Iguazu Falls


Iguazu Falls! Det skrives egentlig med en c med en sånn drolt under, slik som acai!
Iguazu er en samling av store, spektakulære vannfall, også kalt fosser. Den er på grensen mellom Argentina og Brasil, men de er veldig forskjellige etteer hvilken side du er på. Vi ble fortalt at vi burde besøke den brasilianske siden først, deretter den argentinske. På den brasilianske siden får en på en måte en stor oversikt over de store fossefallene, mens på den argentinske siden får man se maaange fossefall på ganske nært hold!
Fossene er ganske turistvennlige, det går busser opp, det finnes hoteller her og mange aktiviteter. Det er litt kjedelig når det er slik, men sånn er det alltid med severdigheter.. Tror ikke det er så mange som ikke har blitt turistvennlige. Det er helt sinnsykt å se disse fossefallene. Enormt! Syke mengder vann som fly nedover. Dødsfint! Når det er sykt for oss å se det, vi som har sett bilder av fossene, betalt penger og sittet på bussen for å komme opp hit, kan jeg ikke la være og tenke på hvor sinnssykt det må være å oppdage disse for første gang. Typ på 1500-tallet, en adventurer som padler opp elva og får øye på dette fantastiske naturfenomenet eller hva det kan kalles! Jeg kunne gitt mye for å oppleve det øyeblikket.
Det var hvertfall utrolig å stå utpå platformen og se opp på fossefallene mens en ble klissvåt.

"Åh! Det føles herlig å være i Argentina!" Jeg merket forskjeller bare få meter over grensa. Puerto Iguazu, den argentinske siden var en utrolig koselig by! Forresten så må jeg bare fortelle litt om grensa. Når du kommer til første stopp for å komme deg ut av Brasil blir du kastet av bussen for å stemple passet, så må du vente på grensa i typ 30min før den neste bussen kommer. På grensa var det ganske mange hunder som ranglet rundt. Det virket nesten som om caretakerene deres bare hadde satt dem igjen der. Det virker faktisk som om hundene bare satt der og ventet. Håper ingen bare har satt dem igjen der for godt! Vi prøvde å gi vann til den ene stakkars hunden som så sliten og tørst ut. Men da vi kom bort ble den redd og spratt bort. Vi ville jo bare gi deg vann! Jeg kan tenke meg de har vært gjennom mye mishandling..

I Puerto Iguazu overnattet vi en natt på et hostell med bare gutter, de fleste israelske.
Uansett kom vi oss bort til den argentinske siden av fallene. Her var det mange kilometer med løyper man kunne gå for å se alle de fantastiske fallene.
Det var ganske fantastisk og virket litt mer naturlig enn den brasilianske siden.
Vi kastet oss også på en båttur, den billigste vel og merke.
Vi satt oss i båten og kjørte typ 100meter fra et av de største fallene. Her stoppet vi og alle tok bilder i bauen av båten mens de andre båtene suste forbi oss og inn i fossen. "Åneeeeeei!" tenkte både jeg og Sissil og så surt på hverandre. Hva hadde vi rotet oss borti? Dette var det mest turistaktige ever. Skulle vi bare ut her for å ta bilder foran fossen? Jesus!
Vi snudde og vi trodde vi skulle inn til land, men da begynte crewet å ta på seg regnfrakker! YES!
Vi suste inn i fossene, flere av fossene! Vi ble helt gjennomvåte og det var så syyykt verdt det! Heldigvis!

Etter å ha vært på begge sidene og hørt mye om dem er jeg faktisk usikker på hvilken side jeg likte best. De fleste sier den argentinske siden er best, men jeg er faktisk ikke sikker. Det var så utrolig mektig på den brasilianske siden og så sykt fint på den argentinske siden. Begge sidene må besøkes så jeg tror ikke det er vits å sette den ene over den andre. Begge var like fantastiske på hver sin måte!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar