fredag 13. februar 2009

Rio de Janeiro


Det er noe med Rio-luften, jeg blir så tørr i øynene.. Jeg ligger her i senga, klokken er bare 12.. Jeg er i Rio! Hvorfor er jeg ikke ute? Jeg er såå trøøøtt. Alle de andre vi har blitt kjent med på hostellet, Green Hostel er på vei ut døra for å gå ut på en uteplass rett her borte. Det er lørdag også. Jeg hater at jeg går glipp av dette. Partypooper!


Der var det morgen, jeg sitter her å skriver mens Sissil sover, hun klarte å komme seg opp og ut i går kveld.
Vi bor på Greenhostel nå, etter å ha bodd en dag på et annet hostel ved Copacabana som ble fullt! Vi ble kjent med to jenter fra Kroatia som viste oss hostellet. Vi ble med dem opp til Christ og til den lille sjarmerende bydelen Santa Teresa. De tok etterhvert ganske overhånd og det virket som om vi var på en guidet tur, vi fulgte bare etter dem. Ganske greit, for en dag hvertfall!

Christ statuen kan en nesten se fra overalt i byen og setter et ganske stort preg over byen sammen med de andre bratte fjellene rundt!
Vi dro opp dit og trodde det var en vanskelig plass å komme seg til, meeeeen så turistvennlig som alt skal være nå til dags går det faktisk taxier. Vi tok sånn bane, typ som fløybanen.. Da vi kom opp fant vi fort ut hvor virkelig tursitvennlig statuen var.. Det var rulletrapper opp til ham! Hvor sykt er ikke det? Rulletrapper oppå et bratt fjell.. Jeg tror jeg må spy..
Men uansett var vi veldig heldige med christ statuen, siden det er så høyt oppe er det veldig ofte ingen får bilder av ham fordi det er så mange skyer her.. Dagen vi kom opp på var den første dagen det var klart på 3 uker. FLAKS! Men bilder var det vanskelig å ta uansett med så mange folk som var der oppe. På alle bildene våre er det nok andre folk og, tror jeg..
Så skjedde det sykeste. Det kom en regnbue fra den ene hånda hans til den andre. Snakker om flaks! Det var også helt utrolig utsikt der oppe.. Men jeg må si det var bedre på sukkertoppen!

Neste stopp på den "guidede turen" var Santa Teresa. Vi tok etter et par busser og en lang kø på en trikk, taxi opp hit. Santa Teresa er på en måte et fattig, gamleby område sammen med ganske mye artistisk innhold. Det er mange studios o.l her. Vi spiste hvertfall på en koselig og stappfull restaurant midt i Santa Teresa. Bydelen skal visstnok være ganske farlig hvis en går utenfor turistområdet. Mens vi ventet på maten tok vi oss en øl på fortauet. På andre siden av gaten satt en mann og spilte gitar mens han solgte hjemmelagde smykker o.l, rett nede i gaten var en butikk hvor en kvinne lagte all kjolene. Det var så utrolig sjarmerende her!
Etter maten vandret vi nedover de bratte gatene of Santa Teresa. På veien møtte vi på trikken som vi ikke orket å vente i kø på tidligere. For en opplevelse! Vi sto på siden av trikken, slike som er i San Fransisco, og bare hang ut i de trange gatene. Vi kjørte over en stoor bro også. Helt sykt å stå utpå det med maaangge meter mellom deg og bakken. Det eneste som reddet deg var stolpen du klamret deg fast til. Det var helt sinnssykt!

Dagen etter, eller før? husker ikke helt nå.. var vi hvertfall på Copacabana, eller vi vandret langs den.
Copacabana var ikke som forventet i det heeeeele tatt! Jeg så for meg en helt syk og bred strand med krystallklart vann.. MEN NEI!
Det var en stappfull, skitten strand med brunt vann.. Ikke så veldig tempting..
Det er en av de siste stendene jeg skal dra på. Det finne så syyykt mange andre som er så mye bedre! At det var stappfullt kan ha noe å gjøre med at det var søndag, men fremdeles. ÆSJ
Vi dro videre til Ipanema, hvor vi hadde hørt det var mer ungdommer og vannet var reinere. Vi kom dit og det var typ like mange folk, men vannet var kanskje litt reinere? kanskje litt. eller ikke?
Jeg hadde gått uten sko hele dagen for jeg tenkte jeg skulle kjøpe havaianas, noe som er crucial å kjøpe i Brasil. Det er sandaler, med brasilflagget o.l. Men i og med at det var søndag, var nesten alt stengt, så det tok to utrolig skitne og vonde føtter før jeg fikk tak i dem. Tror jeg har glass inni her..
Vi måtte også gå til 5 minibanker før vi faktisk fikk ut penger.. Ganske plagsomt. Hippie-markedet var også stengt når vi fikk ut penger.. Men men.. What can u do?
Vi dro deretter til en restaurant som het New Natural i Ipanema hvor de hadde masse vegetarmat.. Det var en buffet, helsekostbutikkting.. Syyykt god mat, her hadde jeg de beste linsene jeg har hatt i hele mitt liv og masse annen god mat! De hadde masse vegansjokolade..
Jeg merker at jeg ikke har samme flammen for veganske ting lenger, noe som plager meg.. For 1 år eller 2 siden hadde jeg vært all over the place og kjøpt alle vegansjokoladene og vært dødsgira.. Men nå.. kan jeg få sjokolade over alt. Det er altfor lett. Jeg burde vært stoked på å finne masse vegan sjokolade, men jeg orker ikke kjøpe alle. Jeg kjøpte bare den som så best ut.. Ganske rar følelse som jeg gikk å grublet over lenger..
Andre mattips: ikke spis pizza i Brasil, selvom de har det over alt smaker alle drit.
Drikk juice! De har juice overalt og den er fantastisk!
Ost har de også.. øøøø! De har ost i alt. Det er så utrolgi ekkelt. Du kan ikke spise noe på gaten uten at halvparten av ingrediensene består av ost.

Videre denne dagen hadde det blitt kveld og vi vandret ut på Ipanema-stranden for å se solnedgangen som visstnok skulle være fantastisk.
Det var utrolig med søppel her etter at maaange folk hadde gått hjem.
Vi satte oss ned ganske langt nede på stranden og mens vi gikk dit merket vi en rar ting.. Det var bare gutter her.. hmm.. Plutselig tok alle på hverandre og holdt i hendene, kysset, danset osv. Det høres ganske homofobisk ut å si at alle tok på hverandre.. Men de gjorde det.
Vi hadde kommet til homospotten på Ipanema beach.
Vi så rundt oss mens vi så på solnedgangen, det var en rar opplevelse. Kult.
En ting til, når vi skulle vandre hjemover langs Ipanema kom det plutselig en bitteliten kid ned fra et tre og skrek meg i trynet! Jeg stokk så sinnsykt! Det var en liten negerkid i et bittelite tre som bare hang ut og skremte folk som gitt forbi! Awesome!

Jeg kan ikke tro jeg er her i Rio de Janeiro, mens Children of Gaia spiller sitt siste show, sammen med Earth Crisis et par timer borte. Hvorfor er jeg ikke der? Jeg forstår ingeting. Hvordan kan jeg være så nærme, men fremdles misse out? Jeg hater meg selv for at jeg ikke var der. Jaja, earth crisis suge nu-metal uansett.

Det mest fantastiske med hele Rio var Sukkertoppen, aka Sugarloaf! Det er et bratt fjell hvor en har gondoler som går opp til toppen, med et stopp mellom bakken og toppen.
Vi kjøpte billetter og gikk ombord i gondolen. Det heter gondoler? sant? taubane?
Vi kjørte oppover, for een utrolig utsikt. Jeg stod og holdt meg fast i rekkverket. Vi var så sinnsykt høyt over bakken. Hadde vogna fallt ned, hadde vi dødd liksom. Da vi kom til det første stoppet var jeg ikke særlig gira på å dra videre egentlig. Jeg måtte ha en øl her mens vi nøyt utsikten. Det var en fantastisk utsikt her, jeg kunne ikke tenke meg hvordan det var der oppe..
Til slutt dro vi videre opp, det var ennå brattere enn sist og det var helt syykt skummelt. Jeg hadde så sinnssykt høydeskrekk.
PHEW! Endelig oppe, vi hoppet ut av den svingende vogna og opp på fast land!
Fantastisk! Her satte vi oss ned, tok et par øl og bare så på utsikten over hele Rio! Helt utrolig! Solnedgangen var noe av det beste jeg har opplevd i hele mitt liv. Vi fant oss en liten spot på kanten hvor det definitivt var best å se solnedgangen, samtidig som det nesten ikke var noen folk her. Jeg tok typ 100 bilder bare av utsikten!
Etterhvert gikk jeg på toalettet. Der sto det en mann og vasket toalettene. Han har seriøst en jobb hvor han risikerer livet hver dag ved å dra opp til Sukketoppen. Det er ok nok med å jobbe der oppe i f.eks restauranten, en av butikkene e.l. Men han vasker toaletter. Det er også helt ok å vakse toaletter, hvertfall nede på bakken. Han vasker seriøst toaletter maaange meter over bakken! For hva? Han får nok like lite penger som de som vasker nede på bakken, bare han risikerer livet ved å dra opp der hver dag. Risikerer livet og risikerer livet. Taubanen er nok ganske safe. Det er nok bare jeg som har litt høydeskrekk.

Ellers var Rio de Janeiro en fantastisk by, midt mellom alle de bratte fjellene og naturen. Sammen er det en helt fantastisk kombinasjon! Jeg hater at jeg ikke er her under karnivalet. Men jeg gleder meg også til å komme bort fra portugisisken og over til spansken.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar