fredag 13. februar 2009

Valparaiso


Da morgenen kom, spratt vi opp og satt oss på bussen til Valparaiso! Jeg var dødsgira! en liten havneby som visstnok skal være veldig turistvennlig. Men jeg tror det må være for de Chileanske turistene. Det virka ganske untouched av europeere o.l
Vi vandret rundt i gatene for å finne hostell, noe som ikke var så lett. Helt til vi møtte på ei dame somvar ute og handlet. Hun kom opp til oss og spurte om vi ville bo hos familien hennas! LETT! Så fantastisk hyggelig!
Det hadde aldri i livet skjedd i Norge. Her er det klare kulturforskjeller!
Vi fulgte henne opp trappene til leiligheten hennes og traff familien, to døtre på 14 og 15, en litt mindre gutt, faren i familien og broren hans som var på besøk for helga!
Faren, onkelen og dattera snakket litt engelsk. Faren lagte mat til oss og vi ble sittende rundt bordet med litt rødvin og bablet om alt og ingenting! Det var så sinnssykt greit og vi lærte dødsmasse spansk! Vi fikk motivasjonen tilbake! Så sykt greit at vi kunne litt spansk og de litt engelsk. Det er ganske morsomt med humor mellom forskjellige språk og kulturer. Det går seriøst ikke an å forstå humoren før en kan språket skikkelig. De var ganske morsomme og hadde mye morsomt å si, men vi forstod nesten ingenting og hvorfor det var morsomt. Vi ble bare sittende og le falskt mens vi så på hverandre. Haha! De stellte sykt bra med oss og dagen etter fikk vi den beste frokosten vi har hatt på hele turen. Avocado og tomat, hjemmalget syltetøy, frukt og kaffe! NAAAM!! Det var utrolig!
Jeg er ganske lei av å gå med åpen buksesmekk i mange uker, så moren i huset fikset hiblede meg smekken for meg! Sykt snillt!
Vi brukte de to dagene vi hadde der på å vandre rundt og ligge i parken.
I Valparaiso er det mange høyder rundt selve byen, her er det en utrolig utsikt og små søte hus. Det var så utrolig rolig der oppe. Vi fant en second hand butikk og Sissil handlet som en gal! Ungene sprang rundt i gatene og lekte mellom de små husene i alle slags farger.
I Valparaiso ble vegetarrestaurantene kastet i trynet vårt. Den første oppdaget vi da vi skulle finne hosteller. Bam! Der var den.
Den andre fant vi da vi randomly gikk ned fra den ene høyden og rett foran oss var en indisk krishna restaurant. Bam! Vi gikk inn, men de hadde stengt, men vi kunne komme i morgen og delta i filosofigrupper, matlagingskurs osv. Gratis! Vi gikk rundt hjørnet og bam! Det var den 3. restauranten! Vi satte oss her og hadde den mest fantastiske burgeren jeg har hatt! Masse avocado og tomat! naaaam!
Så vi hadde sykt flaks med å oppdage restauranter. Helt sykt! Det var sikkert alle vegetarrestaurantene som finnes i byen.
Jeg har også smakt ganske masse forskjellig juice på turen. Avocadojuice, gulrotjuice, druejuice med ingefær, melonjuice og alle slags blandinger! Jeg har blitt forelsket i gulrotjuice..
På søndagen satt vi i parken og halvsov, mens et band spillte rett bortenfor, unger syklet rundt, familier spiste picnic og kids skata! Fantastisk! Så sykt koselig! Bandet spilte og vi tenkte de spilte for turistene, men rundt dem sto bare lokale folk! Amazing at de gjør sånn! Bare setter seg i parken en søndag og spiller for de lokale.
På samme spot som bandet spilte var det et annet som spilte kvelden før. Det var en mann som hadde kledd seg ut som en dame og stod å sang. Mens vi gikk forbi så han på meg, jeg så på han og alle rundt oss begynte å le. Det var ganske awkward. Jeg forstod ingenting... Hva skjedde der?

Jeg vil ikke dra herfra!! Plagsomt at vi bare har to dager her, jeg kunne vært her minst to uker! Det er slik at jeg har lyst å flytte hit et par måneder.. Det er så rart med denne byen. Det går ikke an å ta bilde av den og vise til dere. Det ser bare kjedelig ut og kan være hvilken som helst by.
Det må oppleves for å forstå hvorfor jeg ikke vil dra. Det er ganske rart. Zanzibar kan en ta bilde av og dere forstår hvordan det er, men det går ikke med Valparaiso!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar