fredag 13. februar 2009

Saquarema


Det ble akkurat mørkt utenfor vinduet. Jeg ser små lys fra de små husene langs gaten. Jeg sitter på bussen, klokken er 20.25 16. januar og vi drar fra Saquarema. Trist! Dette er en fantastisk sjarmerende, liten landsby med bra surf! Jeg lå og leste om Sør-øst Brasil i Lonely Planet aka Bibelen, så kom jeg over et bittelite stykke om Saquarema.
De kalte det for en liten laidback by med veldig bra surf! Så vi kastet oss på en buss da vi ble leie av Rio og storbylivet.
En skal ikke 2 timer lenger bort fra Rio for å finne Saquarema og fantastiske Itauna beach.
Vi fant et hostel på internett og ringte og booket for 1 natt. Saqua Hostel het det og det var kun plass til 9 personer her. Perfekt!
Hostellet eies av en uuutrolig kul fyr. Vet ikke hvor gammel han er, men han har litt grått hår på siden av hodet. Han har slått seg ned her, chiller, henger ut med de besøkende, drar med de på turer, gror avocado, pepper, koriander, kokkosnøtter og diverse i hagen, blir med og surfer og hjelper alle ut med alt! Laidback! Han har bodd i London, Stockholm og Rio, sikkert andre plasser og. Så han kan engelsk, portugisisk, spansk og litt svensk. Oi! Nå ble det akkurat en stor diskusjon framme i bussen. Vi har stått i ro i 10min og hele bussen begynner å engasjere seg. Jeg vet ikke helt hva som skjer, men tror det har noe med noe oppheng i gaten og at bussen må vente på å passere. "You should just hit them on the head" som er et annet sitat fra Jessie me de geniale sitatene fra Australia! Haha! Genialt! Tror faktisk det skjer snart.. Folk knuffer der framme.. Nei, vent! Nå kjører vi videre.. Rart!
Uansett, på hostellet var det et irsk par, et par fra New Zealand og 2 jenter fra Australia! De to jentene fra Australia ble nesten som familie iløpet av de 3-4 dagene med chilling i Saquarema. Ble mange kule late night hangouts med dem og hostelleieren!

Det var en fantastisk busstur fra Rio til Saquarema midt på dagen.. (Håper ingen legger merke til at jeg bruker ordet "fantastisk" mye) Vi kjørte forbi mange idylliske landsbyer i alle farger, palmer, tomme strender hvor jeg ble sittende å stirre ut mot horisonten mens jeg tenkte på hva som finnes der ute, forbi horisonten. Bring me the horizon lizzm yo!
Bussen fortsatte og videre ut i horisonten.. Vi trodde Saquarema var siste stopp ettersom det var det som stod på bussen. Men det viste seg å være feil.
Vi kjørte en god del forbi plassen som passet beskrivelsen av Saquarema før vi spurte bussjåføren om vi hadde passert Saquarema. Ja, det hadde vi. Vi hoppet av og stilte oss på andre siden av veien for å ta en lokalbuss tilbake til Saquarema.
Bam! Plutselig 10min senere var vi tilbake i den idylliske byen.

Det er palmer overalt i Saquarema. Palmer og store hus i vårt neighbourhood. Virker egentlig ikke som folk er så rike, husene er store, men litt slitte. Kanskje de går i generasjoner? Ikke vet jeg. Alle har vakthunder, så jeg har våknet et par ganger av at de snakker sammen over gjerdene..
Det høres kanskje ikke ut som en laidback landsby når jeg snakker om store hus og vakthunder, men det er det faktisk.

Vi startet oppholdet vårt i Saquarema med en tur til stranda, sammen med solnedgangen.. Koselig! Jeg kunne sittet der i mange timer, hvis det ikke ble mørkt..
Neste dag hev vi oss på et surfekurs hos en venn av hostelleieren. Den mest fit gamle mannen jeg har sett, uten et eneste hårstrå på hele kroppen og med det sykeste gliset jeg har sett i hele mitt liv!
Jeg tror dagene hans består av å barbere kroppen, trene og sjekke opp de samme damene om og om igjen på gymmet, se seg selv i speilet og si "you're the man" til seg selv mens han øver på gliset sitt, deretter sykle til surfekurset og sykle litt over alt før han avslutter kvelden ved å sjekke opp ennå mer av de samme damene på den lokale nattklubben. How nice!

Surfekurset gikk bra, men vi hadde bare et longboard å dele på. Så Sissil var først uti sammen med den beskrevne surfelæreren. I mens satt jeg på stranda med den andre surfelæreren, Bruno, som ikke kunne noe engelsk. Det eneste han klarte å spørre om var om jeg og Sissil var sammen, etter jeg sa nei øvde han seg bare på å si navnet hennes hele tiden. Utenom det var det bare pinlig stillhet.
Etter Sissil hadde stått 3 bølger var det min tur i vannet.
Det var sykt lett å stå på longboard, null problem.
Etter jeg hadde stått et par bølger ville Bruno ut med Sissil igjen.
Utrolig morsomt å se på! Han klenget dødsmasse og når hun skulle reise seg opp for å stå på bølgene skudde han enten brettet fremover eller så prøvde han å stå oppå brettet med henne. For en ånnas!
Sissil forstod ingenting når hun kom opp frustrert over den ånnas surfelæreren. Jeg prøvde også et bittebittelite surfebrett mens Sissil hadde det andre, sykt vanskelig.. Klarte ikke padle engang. Brettet var ikke ovenfor vannet engang..

Neste dag gikk vi en stund for å komme opp til surfebutikken hvor vi skulle leaie surfebrett. De australske lånte et brett på deling og jeg og Sissil tok hvert sitt longboard. Jeg fikk et tungt med en veldig rar overflate som ikke virket så veldig bra sammen med voksen. I slutten av dagen var jeg helt ødelagt på magen. Brettet hadde ligget å skrapt opp huden min.. Det føltes som om jeg var solbrent, bare litt vondere.. Dagen etter brukte jeg tshirt, men jeg var jo selvfølgelig sår etter gårsdagen. Ikke så gøy!

Brettet Sissil hadde var typ 3 ganger så stort som henne og det var vanskelig å bære det under armen, så hun bar det fordet meste på hodet.
Hun så ut som en maur som bærer et stort blad mange ganger sin vekt!
Sykt morsomt!

Pizza og brus stod også på menyen her, helt til jeg fant ut at det var en liten kiosk som hadde åpent av og til som hadde soya burgere! Nam!
Her fikk jeg soya burger med grovt brød til 10kr! mmm.. Det smakte så utrolig godt! Uheldigvis fikk jeg bare spist den en gang, ettersom de hadde stengt resten av tiden jeg var der.
På sør-østkysten av Brasil har de noe som kalles acai. Det er så utrolig godt at det burde lett få seg en egen overskrift.
ACAI
sånn! Det skrives egentlig med sånn c med sånn dangleting under som uttales som en s eller z! Så det blir asai.
Acai er en type bær som ikke kan brukes til noe annet enn å lage slush av. Ganske sykt!
Guara eller guarana er også en frukt som ikke kan brukes til noe annet enn til å drikke. Det er oppkvikkende som koffein e.l og tror vi hadde vann med det i Norge før i tiden.
Uansett, acai er dødsgodt!

Da vi skulle dra fra Saquarema var hverken jeg eller Sissil giret på å dra..
For min del kunne vi vært der i noen uker til. Men vi har ganske tight schedule, so what can u do?
Har du sjansen til å dra der, dra der!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar