fredag 13. februar 2009

Isklompen


Aell, då har eg sett på isklompen!
Isklompen er faktisk den eneste isbreen i verden som fremdeles vokser..
Jeg og Sissil dro på forskjellige tours til isbreen fordi jeg var syk, typ feber.. Så jeg maktet ikke å stå opp kl7 og gå tur rundt isbreen. Jeg hev meg på en tour senere på dagen som var det samme, bare uten trekkingen. Passet meg ganske bra!
Jeg ble med på en båttur, som kjørte oss ganske nær isbreen. For et sinnssykt syn! Dette er faktisk noe av det sykeste jeg har sett!
Den er blåaktig og sykt mektig og skarp.. Den beveger seg ganske fort, så det detter ganske ofte (som i hvert 5min) ned både store og små isklumper.
Det har også dannet seg en tunnel hvor isbreen binder seg meg land. Denne blir ødelagt typ hver måned, noe som må være et enda sykere syn.
Det sykeste med alt var at når vi snudde båten for å dra tilbake til land, datt det ned en stoooooor isklump, den dabbet opp og ned i vannet og laget en sinnssykt stor bølge som varte i hvertfall 1min. Skulle ha surfet den!
Kan tenke meg hvor syyyykt det hadde vært hvis prekestolen hadde fallt ned i fjorden.
Det er også en trail på 2km hvor en kan gå eller sitte å se på isbreen for å få en god oversikt over den. Jeg ble sittende her med en sveitsisk fyr å se etter isklumper som faller ned i vannet..
Ellers var El Calafate en ganske koselig liten by hvor jeg vandret rundt senere på kvelden.

I El Calafate operer også mange hundegjenger.. Det er maaaange hunder som springer rundt i gatene, krangler, henger ut på busstasjonen, på benker, inni butikker o.l. Ganske morsomme! Det er seriøst som de har lagt seg små gjenger som de vandrer med rundt i byen og lager hekkan!
De tisset på sekken til Sissil! haha


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar