fredag 13. februar 2009

Puerto Natales

"Oi, de har dyner!" ropte jeg ut 10 sekunder etter Sissil hadde åpnet døra til rommet og lagt seg på sin del av køysenga. Her i Puerto Natales har de faktisk dyner, ikke tepper og laken som de har i resten av Sør-Sør-Amerika.
Det var ganske digg, selvom jeg våkna av min egen knirking mange ganger pr. natt.
Puerto Natales er en bitteliten by som vi bare stopper innom på vei til Punto Arenas for å ta et billig innenlandsfly til Santiago. Det blir ganske mye billigere når en bare kommer seg over grensen og tar innenlandsfly. Betrakelig billigere!
Puerto Natales har en nasjonalpark og gir gode muligheter til å gå turer og campe og sånn ting som ikke er helt min greie for øyeblikket. Jeg gleder meg så syyyykt til å sende hjem eller evt kaste? sovepose og liggeunderlag etter Macchu Picchu. Soveposen tar faktisk halve sekken..
Uansett er Puerto Natales en liten by og da vi kikket på restauranter i Lonely Planeten med et kritisk øye, sto det plutselig en vegan-friendly restaurant der! Vi forstod ingenting.. Hvorfor er det en vegetarrestaurant på denne lille øde plassen helt Sør i Chile når det ikke engang er en vegetarrestaurant i Stavanger? Fantastisk! Vi vandret bort og satt oss, tok oss et glass gulrot-juice (som jeg forresten har blitt helt frelst av) og noen bruschettaer med guacamole, hvitløk og tomat. Vi merket sykt forskjell på maten bare vi kom en time over grensa! Her har de avocadoer som det bare hyler etter! Nå er jeg i Santiago, her selger de masse gatemat, pølser og forskjellige brød osv. og avocado og guacamole er nesten hovedingrediens!
I Argentina tror jeg ikke vi så en eneste avocado. Ganske rart.
På restauranten satt det mange personer i sofaer, drakk kaffe og leste litt. Veldig koselig atmosfære! Dette var en cafe/restaurant det virkelig gikk an å chille på. Noe som ikke er mulig på de fleste cafeene jeg har vært på i Norge.. Du blir jo nesten bare mer sliten av å sitte mange plasser.
Det ble hvertfall til at vi gikk der to ganger på en dag, den siste gangen satt vi nok der i 3-4 timer og leste ut bøkene våre. Hadde ikke lyst til å gå..

Nå, etter en uke i kulden er jeg ganske lei, men jeg tror jeg har begynt å sette mer pris på varmen som venter oss i Santiago og på resten av turen.
Vi har nesten bare vært varme steder før Ushuaia og du kan bli ganske lei av varmen også, selv om jeg velger varme over kulde any day.. Så det er godt å tenke på varmen som noe spesielt, ikke bare ta den for gitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar